Analízis paralízis

Előfordult már veled, hogy egy döntés előtt álltál, és nem tudtad, merre indulj el? Az internet korában, ahol a világ összes tudása csak néhány kattintásnyira van, a választások száma szinte végtelen. Ez azonban nem mindig segít a döntéshozatalban. Sőt, sokszor csak növeli a szorongást és a bizonytalanságot. Ismerd meg, mi történik az agyunkban, amikor analízis paralízissel küzdünk, és tudd meg, mit tehetsz ellene!

Hogyan tart vissza az analízis paralízis?

A döntések halogatása és az információk túlzott elemzése nem segít abban, hogy elvégezzük a feladatainkat. Egy 2018-as IDC tanulmány szerint az alkalmazottak átlagosan hetente több mint a munkaidejük felét információk fogadásával, elemzésével kezelésével töltik, ahelyett, hogy ezeket az információkat használnák a munkájukhoz.

Ez azonban csak a probléma kezdete. Pszichológiai és neurológiai kutatások szerint az analízis paralízis sokkal nagyobb hatással van a produktivitásunkra és jólétünkre, mint az elvesztegetett idő.

A túlagyalás rontja a teljesítményed

Az agyunk rövid távú memóriája, ahol a varázslat történik, amikor magas szintű kognitív feladatokat végzünk, mint a tanulás. Ez egy olyan rendszer, amely aktívan tart egy korlátozott mennyiségű, az adott feladathoz kapcsolódó információt, miközben megakadályozza a zavaró tényezők és irreleváns gondolatok beáramlását.

Kutatások kimutatták, hogy a stresszes, szorongást keltő helyzetek alacsonyabb teljesítményhez vezetnek a kognitívan megterhelő feladatok esetében: ezek azok a feladatok, amelyek leginkább a rövid távú memóriára támaszkodnak. Minél jobban akarunk teljesíteni egy feladatban, annál jobban csökken a teljesítményünk. A túlagyalás, a szorongás és az önbizalomhiány csökkentik a rendelkezésre álló rövid távú memória mennyiségét, ami tovább rontja a produktivitást.

Az analízis paralízis megfojtja a kreativitást

Egy Stanfordi Egyetem által végzett tanulmány szerint a túlagyalás gátolja a kognitív feladatok végrehajtását és a kreatív potenciálunk elérését. A tanulmány kimutatta, hogy az előagy, amely a gondolkodáshoz kapcsolódik, akkor volt a legaktívabb, amikor a résztvevők a legnehezebbnek ítélt rajzokat készítették, míg a kisagy, amely a mozgáshoz kapcsolódik, akkor volt a legaktívabb, amikor a legkreatívabb rajzokat készítették. Az eredmények azt sugallják, hogy minél kevesebbet gondolkodtak a résztvevők arról, mit rajzolnak, annál kreatívabbak voltak a rajzaik.

A túlagyalás felemészti az akaraterőd

Egy tanulmány kimutatta, hogy a bírók sokkal nagyobb valószínűséggel engedélyezik a feltételes szabadlábra helyezést a reggel folyamán és közvetlenül egy étkezési szünet után. Az úgynevezett döntési fáradtság (decision fatigue) miatt az összes döntés, amit meghozunk, az akaraterőnk egy korlátozott mennyiségére támaszkodik. Az olyan döntések, amelyek automatikusak, kevés akaraterőt igényelnek, de amikor egy döntést túl sokáig rágódunk, gyorsabban kimerítjük az akaraterőnket, ami kimerültséget és túlterheltséget okoz.

Az analízis paralízis csökkenti a boldogságodat

Herman Simon közgazdász 1956-ban alkotta meg a „satisficer” kifejezést, amely a döntéshozatali stílust írja le, amely előnyben részesíti az elégséges megoldást az optimális megoldással szemben. A kutatások azt mutatják, hogy azok, akik minden lehetőséget megvizsgálnak, kevésbé elégedettek az életükkel, boldogtalanabbak, pesszimistábbak és több megbánást és depressziót tapasztalnak, mint azok, akik megelégednek az elégséges megoldással.

Egyszerű módszerek az analízis paralízis ellen

Most, hogy tudjuk, a túlagyalás növeli a szorongást és csökkenti a produktivitást, nézzük meg, mit tehetünk ellene!

Strukturáld a napodat a legfontosabb döntésekhez

Nem minden döntés egyforma. Az olyan döntések, mint hogy milyen fogkrémet vegyünk, kevésbé érdemelnek mérlegelést, mint egy vállalat stratégiai irányának meghatározása. Azok, akik a legsikeresebbek, a napjukat úgy szervezik meg, hogy csökkentsék a döntések számát, amit meg kell hozniuk. A legfontosabb feladataikat reggel végzik el, amikor az akaraterő készletük a legteljesebb, és az apró döntéseket automatikussá teszik.

Tudatosan korlátozd az információ fogyasztását

Minden problémánkhoz szinte korlátlan mennyiségű információ áll rendelkezésre. Fontos, hogy céltudatosan közelítsük meg a kutatást. Határozd meg, hány forrást fogsz használni, és tartsd magad ehhez a számhoz.

Rendelj hozzá határidőt és tartsd magad hozzá

A Parkinson törvénye szerint a munka kitölti az elvégzésére szánt időt. Ha egy feladatra egy órát adsz, egy órát fog igénybe venni. Ha 15 percet adsz, 15 percet fog igénybe venni. A döntéshozatalra vonatkozóan is igaz ez. A határidő beállítása segít hatékonyabbá tenni a döntéshozatalt.

Ismerd fel a fő célodat

Az önfejlesztő blogíró, Celestine Chua szerint, ha azonosítjuk és hűek maradunk egy fő célhoz, az segít legyőzni a túlzott gondolkodásra való hajlamunkat. Írd le a legfontosabb célodat vagy értékedet, és emlékeztesd magad rendszeresen rá.

Beszéld ki valakivel

A pszichológus Daniel Gilbert TED Talkjában kifejti, hogy mások véleménye gyakran jobb előrejelzője a döntéssel való elégedettségünknek, mint a sajátunk. Amikor egy döntés előtt állsz, kérd ki valaki más véleményét. Ez segíthet tisztázni a gondolataidat és megerősíteni a döntésedet.

Iterálj

A döntések a legnehezebbek, amikor a bizonytalanság a legnagyobb. Az iteratív megközelítés lehetővé teszi, hogy teszteljük a feltételezéseinket anélkül, hogy teljesen elköteleznénk magunkat egy adott út mellett. Ahelyett, hogy tökéletes megoldást keresnél, kezdd el kicsiben, és folyamatosan javítsd a döntéseidet.

Kezdd el, mielőtt készen állnál rá

James Clear azt tanácsolja, hogy kezdjük el a dolgokat, mielőtt teljesen készen állnánk. Gyakran érezzük magunkat bizonytalannak és felkészületlennek, de ami most van, az elég ahhoz, hogy elkezdjük.

Tedd a döntésedet a helyessé

Gyakran hisszük, hogy létezik a legjobb döntés, amit megtalálhatunk, ha elég mélyre ásunk. Az igazság azonban az, hogy az előtted álló lehetőségek egyformán megfelelőek lehetnek és lehet, hogy több opció is helyes lehet.

Befejezés

Az analízis paralízis mindannyiunkat érinthet, de tudatossággal és néhány egyszerű technikával leküzdhetjük. A döntéshozatal kulcsa az, hogy bízzunk magunkban, korlátozzuk az információk mennyiségét, és kezdjük el cselekedni. Ne feledd: „A döntésképtelenség is egy döntés.”

Hozzászólások

hozzászólások